Jäätelövalmistajat tukevat puhtaita ainesosia

Viimeisten vuosien aikana kuluttajien painopiste on keskittynyt määrästä laatuun. Tämä asia on ihmisten ja erityisesti heidän terveytensä kannalta erinomainen seikka, sillä näin ollen valmistajat yrittävät kehittää mahdollisimman puhtaita ja laadukkaita tuotteita. Entisaikaan haluttiin mahdollisimman suuri määrä edullisella hinnalla, mutta trendi on muuttunut niin valmistajien kuin kuluttajien kannalta positiivisempaan suuntaan.

Kilohintojen kyttäily jäänyt historiaan

Ihmisiä on opetettu ennen muinoin katsomaan kilohinta ja tekemään ostopäätöksensä kaikkein edullisimman vaihtoehdon pohjalta. Tämä ideologia on kuitenkin nykypäivänä jäänyt, sillä kuluttajat ovat oppineet, mitä kaikkea edullisuuden takaa löytyykään. Trendin on herättänyt suomalaiset pientuottajat, joista erityisesti jäätelövalmistajat ovat onnistuneet erinomaisesti. Vaikka puolen litran purkki maksaa 6-7 euroa, ei sitä pidetä erityisen hinnakkaana makuelämykseen verrattuna. Kaikkein tärkeintä on saavuttaa optimaalinen makukokemus, joka tulee esimerkiksi suomalaisista raaka-aineista ja puhtaista ainesosista. Edullisempien tuotteiden joukkoon sekoitetaan usein esimerkiksi glukoosia, joka vie autenttista makua pois.

Tämä asia auttaa myös valmistajia, sillä he voivat keskittyä maun vaalimiseen. Tuoreiden ainesosien valitseminen onnistuu huolettomasti, kun ensisijainen tarkoitus ei ole keskittyä halvimpien mahdollisten ainesosien valitsemiseen. Näin ollen jää enemmän pelivaraa keskittyä tuotekehityksen resursseihin ja optimaalisten yhdistelmien löytämiseen. Luonnolliset hedelmät ovat kalliimpia kuin aromit, mutta niistä ollaan valmiita maksamaan. Mikä olisikaan esimerkiksi pokerinpelaajana parempaa kuin avata Pokerstars casino ja syödä toisella kädellä lusikalla herkullista jäätelöä?

Uusia makuelämyksiä

Suuret valmistajat keskittyvät tuottamaan massatuotteita, joiden menekki on mahdollisimman korkea. Pientuottajilla on sen sijaan enemmän mahdollisuuksia räätälöidä tuotteita mieleisekseen. Tämän asian ansiosta kuluttajia kuunnellaan korva herkkänä ja kustomoidaan pienemmänkin asiakassegmentin puolelta tuotteita, joita isoilla ei välttämättä olisi pienien volyymien takia mahdollisuus tehdä.

Suomeen on ilmestynyt monia erikoisia jäätelömakuja, joista eksoottisimmat ovat mustaherukan ja appelsiinin, korvapuustin ja kuusen makuiset vaihtoehdot. Ilahduttava asia on myös se, että vegaaneille on luotu kattava valikoima erilaisia makuja. Niihin lukeutuvat esimerkiksi mintun ja suklaan yhdistelmä sekä kookos ja ananas. Pienillä yrityksillä on paremmat resurssit innovoida, sillä he voivat olla tuotekehityksessään joustavampia – eivätkä havittele yhtä suuria volyymeja saadakseen tuotteensa kannattavaksi.

Työllistävä merkitys on suuri

Pienten valmistajien rooli suomalaisessa elintarviketeollisuudessa on merkittävä. He muodostavat osan paikallisten maito- ja marjatilojen kysynnästä sekä mahdollistavat, että kotimaiset yrittäjät saavat leivän pöytään mukavalla kilohinnalla. Lisäksi luonto kiittää, kun kuljetusmatkat eivät ole pitkiä, vaan korkeintaan muutamia satoja kilometrejä.